Door goed te observeren krijgt de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van uw kind en de hulp die hij nodig heeft. De kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport. In het rapport staat beschreven hoe het kind zich gedraagt, hoe de werkhouding is en hoe de vorderingen zijn. Deze onderwerpen worden tijdens de tienminutengesprekken besproken met de ouders.

Regelmatig worden kinderen vanaf groep 3 getoetst in lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling. Er zijn zowel methode gebonden toetsen als niet methode gebonden toetsen. De methode gebonden toetsen zeggen ons iets over de kennis die is opgedaan na de aangeboden leerstof.

De niet methode gebonden toetsen, die in januari en juni worden afgenomen, geven ons inzicht in hoe de kennis is van onze kinderen ten opzichte van andere kinderen in Nederland. We gebruiken hiervoor de toetsen van het leerlingvolgysteem Leerling in Beeld, uitgegeven door CITO. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkelingen gebruiken we het programma BOSOS (0-7 jaar) en Kindbegrip (7-13 jaar).

Gerelateerde onderwerpen

Hoe observeren we kinderen?

Bij de kinderopvang heeft de pedagogisch professional een signalerende en adviserende rol. Om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling, het gedrag en het welbevinden van het kind is een goede observatie door de pedagogisch professional noodzakelijk...

Kwaliteit van ons onderwijs

In het onderwijs gaan de ontwikkelingen snel! Onze school is daarvan een voorbeeld. We hebben dagelijks oog voor de kwaliteit van ons onderwijs. We staan regelmatig even stil om te kijken hoe we ervoor staan...

Resultaten en uitstroomcijfers

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets Leerling in Beeld. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk. In 2025 heeft 95,7% van de kinderen op de Bongerd dit niveau behaald. Voor vergelijkbare scholen ligt het percentage kinderen dat het 1F niveau behaald op 95,9%...