In het onderwijs gaan de ontwikkelingen snel! Onze school is daarvan een voorbeeld. We hebben dagelijks oog voor de kwaliteit van ons onderwijs. We staan regelmatig even stil om te kijken hoe we ervoor staan.

“Doen we nog de goede dingen?” en “Doen we nog de goede dingen goed?”

Tijdens verschillende momenten in het schooljaar betrekken we ook ouders en leerlingen bij het bespreken van de kwaliteit van ons onderwijs. Onder andere de medezeggenschapsraad en kinderraad worden hierbij betrokken. Periodiek nemen wij een ouder-, leerling- en medewerkers enquête af om de tevredenheid te meten. Jaarlijks wordt er door de directeur en het team een analyse gemaakt van de toetsresultaten.

De onderwijsinspectie is belast met het toezicht op de kwaliteit van het onderwijs op basisscholen. Hiervoor bezoeken inspecteurs regelmatig de scholen en stellen een rapport op. Deze rapporten zijn openbaar en kunt u vinden op de website van de inspectie www.owinsp.nl.

Gerelateerde onderwerpen

Hoe observeren we kinderen?

Bij de kinderopvang heeft de pedagogisch professional een signalerende en adviserende rol. Om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling, het gedrag en het welbevinden van het kind is een goede observatie door de pedagogisch professional noodzakelijk...

Resultaten en uitstroomcijfers

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets Leerling in Beeld. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk. In 2025 heeft 95,7% van de kinderen op de Bongerd dit niveau behaald. Voor vergelijkbare scholen ligt het percentage kinderen dat het 1F niveau behaald op 95,9%...

Toetsen en rapporten

Door goed te observeren krijgt de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van uw kind en de hulp die hij nodig heeft. De kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport. In het rapport staat beschreven hoe het kind zich gedraagt, hoe de werkhouding is en hoe de vorderingen zijn. Deze onderwerpen worden tijdens de tienminutengesprekken besproken met de ouders...