Bij de kinderopvang heeft de pedagogisch medewerker een signalerende en adviserende rol. Om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling, het gedrag en het welbevinden van het kind is een goede observatie door de pedagogisch medewerker noodzakelijk.

Kinderen van 0 tot 7 jaar

Wij maken gebruik van het observatie-instrument “KIJK”. Dit is een digitaal instrument gericht op alle aandachtsgebieden. Zo verzamelt de pedagogisch medewerker informatie over kinderen. “KIJK” is een observatie instrument voor kinderen van 0 tot 7 jaar en wordt ook gebruikt in groep 1 en groep 2 van ons kindcentrum. Hierdoor is er sprake van een doorgaande lijn voor het kind binnen de Bongerd.

Hoe volgen wij uw kind in groep 1 en 2

Zodra het kind de stap maakt van de kinderopvang naar het basisonderwijs, is er sprake van een warme overdracht en een doorgaande leerlijn. Leraren en pedagogisch medewerkers werken vanuit dezelfde missie en visie en hebben nauw contact over de ontwikkeling van het kind. Binnen zowel de kinderopvang als het onderwijs wordt er gewerkt met dezelfde thema’s. Daarnaast is het kind al bekend met het schoolgebouw waardoor hij of zij in een vertrouwde omgeving blijft.

Vanaf de eerste schooldag wordt het kind goed gevolgd. We vinden het belangrijk om regelmatig contact met de ouders te hebben. Rond de vierde verjaardag van uw kind wordt er een intakegesprek gevoerd tussen leerkracht en ouders. Ook volgen we de kinderen door observaties tijdens het spel binnen en buiten.

Leesproblemen voorkomen: groep 2 t/m 4

Op Kindcentrum de Bongerd maken we gebruik van Bouw! Dit is een computergestuurd interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen (kinderen waarbij dyslexie in de familie zit en kinderen die moeilijkheden ervaren met taal/lezen) in groep 2 t/m 4 voorkomen kunnen worden. Het kind leert en wordt begeleid door een tutor (een leerling uit de bovenbouw).

Ontwikkelt een kind zich anders dan verwacht?

Als blijkt dat de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, zal de leerkracht onderzoeken waardoor dit komt. Vervolgens zal gekeken worden of het wenselijk en mogelijk is maatregelen te treffen om de ontwikkeling te bevorderen. Vaak kan dit spelenderwijs, individueel of in een klein groepje. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op deze wijze gevolgd.

Sociale en emotionele ontwikkeling vanaf groep 5

Observeren is één van de belangrijkste instrumenten die wij inzetten om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen. Observeren doen wij de hele dag door, hetzij spontaan, hetzij gepland. Voor het monitoren van de sociale en emotionele ontwikkeling gebruiken wij “Kanvas”. Het instrument heeft naast observatielijsten voor de leerkrachten ook een leerling vragenlijst voor kinderen vanaf groep 5.

Parnassys: het leerlingvolgsysteem en administratiesysteem in één

De leerkracht noteert relevante gegevens in het daarvoor bestemde leerlingadministratiesysteem “Parnassys”. Alle informatie van uw kind slaan we op in Parnassys, in het digitaal leerlingdossier van uw kind.

Gerelateerde onderwerpen

Kleuteronderwijs

Als kinderen in groep 1 komen kunnen en kennen zij al veel. Ze zijn speels en van nature nieuwsgieri...